Henk Post

Hendrik (Henk) Post is geboren als 8ste kind van Jan Wolters Post en Trijntje Tempen op 19 mei 1900.

Aanvankelijk was Henk voorbestemd om boer te worden. Hij heeft met broer Wolter (eerst alleen) ook nog samen het winkeltje aan huis – bij zijn ouders – gedreven en waren ze met de 'bok' een soort platbodemboot aan het parlevinken door de wijken en kanalen van Hollandscheveld e.o..

Johannes, de jongste zoon mocht doorleren op de HBS in Hoogeveen aan het Haagje. Maar omdat Johannes iets verknoeide moest hij acuut van school en aan het werk. Daarop kreeg Henk de kans en die nam het serieus. Hij studeerde in Kampen, deed examen aan het Gereformeerd Gymnasium en studeerde theologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. Hij werd uiteindelijk dominee in Rijnsburg.
Voor Marinus en Johannes een toevluchtsoord toen ze moesten uitwijken uit hun eigen 'werkgebied'.

Toen Johannes was overleden is Henk voogd geworden over de kinderen van Johannes en Dien.

Henk trouwde met Harmina Aaltina Salomons (Mien, geboren 8 december 1904), een dochter van Schipper Salomons uit Gasselternijveen. Ze kregen zeven kinderen.
Deze familie had blijkbaar in totaliteit drie dochters, want Marinus, die net als de broers Johannes en Henk ook een dochter van Salomons had getrouwd heeft eens, volgens overlevering, gezegd: ”We hebben als broers dat nestje van Salomons in één keer leeggehaald.”

Henk overleed 8 april 1982 te Katwijk.