Docudrama

Het is de bedoeling om een gedocumenteerde dramafilm (docudrama) te laten produceren. Hiermee wil de stichting het onderbelichte verhaal onder de aandacht brengen, met daarnaast een educatief onderwijsproject voor de bovenbouw van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Wapenbroeders verteld het verhaal van Johannes Post en het verzetsverleden van de familie Post en betrokkenen. We vertellen het verhaal over drie broers, Johannes de politicus, Marinus de doener en Henk de predikant. Ze hebben een gezamenlijk doel. Een vrij Nederland zonder nazi’s

Deze film belicht aspecten die ook in onze tijd actueel zijn. Dilemma’s over geloof, idealen, gewetensnood en welke keuzes je maakt.

Spannende momenten op onderduikadressen en in de kerk en dialogen in huiskamers wisselen elkaar af. Ze vormen het hart van deze film. Met bekende acteurs in de voornaamste rollen.

Wapenbroeders is een eerbetoon aan helden die dat niet wilden zijn. De dramatische ontwikkelingen die in 1944 uiteindelijk leidden tot de executie van Johannes en Marinus Post zullen hiermee bewaard blijven voor de toekomst.

Op 11 april 1985 wordt aan het Drentse dorp Nieuwlande de titel ‘Rechtvaardige onder de Volkeren’ toegekend. Een unieke onderscheiding van Yad Vashem. Honderden Joden en voortvluchtigen zijn door de verzetsgroep van Johannes en Marinus Post uit handen van de nazi’s gehouden.

Om een hoogwaardige en historisch verantwoorde film te maken heeft Stichting Cultuurfilms Drenthe samen met de beoogde producent Column Film een bedrag van 2,5 miljoen euro nodig. De stichting voert verkennende gesprekken met journalist en filmmaker Geertjan Lassche die onder andere de documentaire Nooit Meer Laf (NPO2/EO) maakte over verzetsheld Gerrit Gunnink.

We willen uiteraard recht doen aan de geschiedenis en aan de nabestaanden. De historische werkelijkheid is onze leidraad. De film is gebaseerd op de biografie “Johannes Post, exponent van het verzet” door Geert Hovingh